| ≤нновац≥йн≥ форми масовоњ роботи з користувачами  
Ќа сьогодн≥ б≥бл≥отеки, реал≥зуючи концепц≥ю ≥нформац≥йного сусп≥льства, тобто збер≥гаючи, обробл¤ючи, поширюючи ≥нформац≥ю на традиц≥йних ≥ електронних нос≥¤х, займають ключову позиц≥ю серед постачальник≥в ≥нформац≥њ послуг. јле погл¤д на б≥бл≥отеку т≥льки з точки зору ≥нформац≥йних функц≥й Ї однобоким. Ѕ≥бл≥отека повинна збер≥гати соц≥альну та культурну пам'¤ть, що м≥ститьс¤ в матер≥альному предмет≥ Ц книз≥, розвивати в користувачев≥ потребу в н≥й.  нига ¤к матер≥альний обТЇкт немаЇ естетичного зам≥нника.  омпТютерну революц≥ю не зупинити, однак ≥ паперових книг читаЇтьс¤ у св≥т≥ все б≥льше ≥ б≥льше.
 —ьогоденн¤ вимагаЇ в≥д ѕЎЅ‘ наповненн¤ њх роботи новим зм≥стом, виокремлюЇ нов≥ напр¤мки функц≥онуванн¤, серед ¤ких:  
п≥двищенн¤ ≥нформац≥йноњ, осв≥тньоњ, культуролог≥чноњ, виховноњ, п≥знавальноњ, ≥нтелектуальноњ функц≥й, ¤к≥ включають найповн≥ше ≥нформац≥йне забезпеченн¤ навчально-виховного процесу;наданн¤ системноњ, ц≥леспр¤мованоњ допомоги учн¤м в опануванн≥ ними знань з основ наук ≥ на ц≥й основ≥ Ц формуванн¤ особистост≥ з високим р≥внем громад¤нськоњ св≥домост≥, належним правовим ≥ повед≥нковими нормами;забезпеченн¤ реал≥зац≥њ таких принцип≥в функц≥онуванн¤ б≥бл≥отеки, ¤к пр≥оритет читацьких ≥нтерес≥в, глибоке ≥ кроп≥тке њх вивченн¤ та задоволенн¤ в≥дпов≥дно до можливостей б≥бл≥отеки; формуванн¤ в учн≥в вм≥нн¤ використанн¤ в≥дкритого доступу до книжкових фонд≥в, вм≥нн¤ читача в≥льно ор≥Їнтуватись в ц≥лому комплекс≥ джерел;п≥двищенн¤ б≥бл≥отечноњ культури засобами б≥бл≥отечно-б≥бл≥ограф≥чних урок≥в, проведенн¤м дн≥в та тижн≥в б≥бл≥отеки;координац≥¤ д≥й б≥бл≥отеки з учн¤ми, викладачами, майстрами  щодо попул¤ризац≥њ книги , в задоволенн≥ ≥нформац≥йних потреб  учн≥в;систематична робота ≥з збереженн¤,поповненн¤ та розширенн¤ книжкового фонду за допомогою краЇзнавчих матер≥ал≥в, л≥тературних доробок м≥сцевих автор≥в;-	зм≥цненн¤  матер≥альноњ бази б≥бл≥отеки , оснащенн¤ њњ ауд≥о та в≥деоапаратурою, телев≥зором, ксероксом, компТютером. “аким чином,б≥бл≥отека повинна розвивати творч≥ зд≥бност≥, таланти, п≥знавальн≥ ≥нтереси й спри¤ти усп≥шному засвоЇнню навчальних програм учн¤ми, п≥двищенню методичноњ та педагог≥чноњ майстерност≥ педагог≥чних прац≥вник≥в через в≥дпов≥дн≥ технолог≥њ ≥нформац≥йноњ та масовоњ роботи. ≤нформац≥йна функц≥¤ повинна реал≥зовуватись через: виставки нових надходжень ЂЌа хвилинку зупинись, нову книгу подивись!ї;≥нформац≥йн≥ огл¤ди;картотеки ≥ндив≥дуальноњ ≥нформац≥њ Ђ÷≥кав≥ статт≥ї;тижн≥ б≥бл≥ограф≥њ;≥нформац≥йн≥ б≥бл≥отечно-б≥бл≥ограф≥чн≥ консультац≥њ;≥нформуванн¤ про книги;виставки-перегл¤ди Ђ÷ей чудовий св≥т поез≥йї;турн≥ри знавц≥в, в≥кторини тощо.
 ≤нновац≥йн≥ форми  масовоњ роботи б≥бл≥отек повинн≥ мати специф≥чн≥ особливост≥: 
новизна у назвах форм;д≥алог б≥бл≥отекар¤ з читачами ≥ читач≥в м≥ж собою;на¤вн≥сть елемент≥в дискус≥йност≥, театрал≥зац≥њ у виклад≥ ≥нформац≥њ про л≥тературу;використанн¤ ≥грових момент≥в, своЇр≥дноњ атрибутики, що передаЇ специф≥ку запланованоњ форми;залученн¤ читач≥в до розробки сценар≥ю й активноњ участ≥ у проведенн≥ заходу. ћасов≥ заходи б≥бл≥отеки можна проводити в д≥алогових, рекламно-≥нформац≥йних та ≥грових формах.
—еред д≥алогових форм роботи актуальними Ї вечори-д≥алоги. ƒо такого д≥алогу залучаютьс¤ читач≥ з р≥зними точками зору на проблему. ¬ основ≥ сценар≥ю Ц зустр≥ч антагон≥ст≥в, решта аудитор≥њ Ц св≥дки такого протисто¤нн¤; можна використати вечори пол≥тичних д≥алог≥в, ¤к наприклад Ђ” минулому Ц сп≥льна ≥стор≥¤, у майбутньому Ц сп≥льн≥ ≥деалиї чи провести круглий ст≥л Ђћ≥жкультурний д≥алог ¤к зас≥б запоб≥ганн¤ конфл≥кт≥вї.
” форм≥ дискус≥њ можна провести веч≥р-д≥алог Ц д≥алог Ђƒва погл¤ди на один факт: найважче бути людиноюї.
¬еч≥р-портрет подаЇ ц≥л≥сний образ людини ≥ њњ часу на основ≥ використанн¤ друкованих джерел ≥ наочних матер≥ал≥в.
–екламно-≥гров≥ форми базуЇтьс¤ на поЇднанн≥ показу переваг рекомендованих видань з широким висв≥тленн¤м ≥нформац≥њ твор≥в друку, це: премТЇри книг, журнал≥в; калейдоскопи; альманахи, зустр≥ч≥ з актуальною книгою.
 
-	≤гров≥ форми в б≥бл≥отеках стимулюють п≥знавальну д≥¤льн≥сть учн≥в, а ≥гров≥ ситуац≥њ робл¤ть зах≥д привабливим.- «ац≥кавл¤ть читача ≥ так≥ форми масовоњ роботи, ¤к турн≥р ерудит≥в, конкурс кросворд≥в, еколог≥чний бумеранг, л≥тературний лаб≥ринт, прес-калейдоскоп та ≥нше.
 -	Ќа виконанн¤ державноњ програми Ђѕро розвиток та функц≥онуванн¤ украњнськоњ мови в ”крањн≥ї, р≥шенн¤  олег≥њ ћќЌ та ћ≥нкультури рекомендуЇмо поповнити дов≥дковий фонд б≥бл≥отек словниками (тлумачними, орфограф≥чними, перекладними, терм≥нолог≥чними та ≥н.), спри¤ти њх поповненн¤ за рахунок спец≥альних кошт≥в та спонсорськоњ допомоги.
 ¬иставки —еред наочних форм попул¤ризац≥њ документ≥в найважлив≥ше м≥сце пос≥даЇ книжкова виставка Ц традиц≥йна форма б≥бл≥отеки, один ≥з засоб≥в впливу на ≥нформац≥йну повед≥нку читача. ÷≥нн≥сть ц≥Їњ форми дл¤ читача визначаЇтьс¤ тим, що в≥н може зн¤ти книгу з виставки, погортати њњ, швидко перегл¤нути ≥люстрац≥њ, зм≥ст, передмову. “аке перв≥сне ознайомленн¤ з книгою поглиблюЇ ≥ робить б≥льш ц≥леспр¤мованим ≥нтерес читача. ѕриверненн¤ уваги до т≥Їњ чи ≥ншоњ проблеми, того чи ≥ншого документа Ц одна ≥з важливих задач виставковоњ д≥¤льност≥ б≥бл≥отек. ” нас набули розповсюдженн¤ 
наступн≥ ≥нновац≥йн≥ форми книжкових виставок: виставка-д≥алог, наприклад, Ђ„и можна стати б≥знесменом у 12 рок≥в?ї (одна з частин виставки складаЇтьс¤ ≥з пронумерованих запитань, друга Ц з видань, ¤к≥ допомагають знайти в≥дпов≥д≥); виставка-конкурс (б≥л¤ виставки Ђўо вам дорого в р≥дному крањ?ї буде оформлено плакат з умовами конкурсу на кращий в≥дгук, малюнок, тв≥р на задану тему); виставка-словник (експонуЇтьс¤ на допомогу самоосв≥т≥ читач≥в, наприклад, щоб по¤снити терм≥н ЂЇвро≥нтеграц≥¤ї, ми розм≥стимо пор¤д Ђ ороткий пол≥тичний словникї, Ђ≈коном≥чний словникї, ≥сторичн≥ дов≥дки, матер≥али з газет, де розкриваютьс¤ значенн¤ цього терм≥на); виставка-в≥кторина (так, на виставц≥ Ђ„и знаЇте ви украњнську класику?ї пропонуютьс¤ запитанн¤ ≥ книги, в ¤ких можна знайти в≥дпов≥д≥); виставка-роздум Ђўо ц≥каво молодим?ї, на ¤к≥й було б представлено виданн¤ на ц≥кав≥ дл¤ читач≥в гостропроблемн≥ теми; експрес-виставка (до дн¤ народженн¤ ∆ана де Ћафонтена у рамках проведенн¤ фестивалю Ђ‘ранцузька веснаї,; виставка-дискус≥¤ (Ђяк ви ставитесь до сп≥лкуванн¤ з людиною, хворою на —Ќ≤ƒ?їпредставл¤ла думки наших читач≥в, в ¤ких 
в≥дображен≥ р≥зн≥ погл¤ди на цю проблему); виставка-порада (порада фах≥вц¤ з проблеми Ђяк розвинути памТ¤тьї; фактограф≥чна ≥нформац≥¤ супроводжувалас¤ списком рекомендованоњ л≥тератури дл¤ самоосв≥ти з цього питанн¤); виставка-кросворд/чайнворд (наприклад, Ђћатематична фантаз≥¤ї), ¤ка стимулюЇ та розвиваЇ допитлив≥сть, спонукаЇ до б≥льш уважного прочитанн¤ поданих на виставц≥ джерел; виставка-хоб≥ (наприклад, ЂЌаш≥ руки не дл¤ нудьгиї, на ¤к≥й пор¤д з книгами, що рекомендуютьс¤, ми експонували предмети, виготовлен≥ за порадами, рецептами, кресленн¤ми, викр≥йками з цих книг чи журнал≥в, а також предмети прац≥, за допомогою ¤ких виготовлен≥ ц≥ вироби); виставка одного жанру (Ђ√ен≥њ детективного жанруї, на ¤к≥й було представлено книги одного жанру: детектив, фентез≥, авантюрний роман, ≥сторичний роман ≥ т.д., не т≥льки задовольн¤ла читацьк≥ потреби, а й допомагала дов≥датис¤ про нов≥ книги певного жанру). —еред розмањтт¤ вид≥в книжкових виставок попул¤рними стають м≥н≥-виставки. ÷е зумовлено ч≥ткою адресною спр¤мован≥стю, компактн≥стю,
акцентуванн¤м уваги до автора, жанру тематики. Ќаприклад, м≥н≥-виставки одн≥Їњ книги (журналу, статт≥). ƒл¤ оформленн¤ такоњ виставки можна обирати книгу чи статтю, ¤ка користуЇтьс¤ п≥двищеним читацьким попитом, ≥ пропонували до нењ допом≥жн≥ матер≥али (книги, фотограф≥њ, ≥люстрац≥њ, статт≥ з пер≥одичних видань).
 ¬≥дпов≥дальний за випуск Ќ.ј. —адовн≥к
 ”кладач
 .≤. аплюк
 омпТютерний наб≥р
 .≤. аплюк
 
 
uba.org.ua Ч   ”крањнська б≥бл≥отечна асоц≥ац≥¤ www.ukrbook.net Ч  нижкова палата ”крањни
 rada.gov.ua/LIBRARY Ч б≥бл≥отека ¬ерховноњ –ади ”крањни
 
 Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ≤ Ѕ≤ЅЋ≤ќ“≈ »  www.nbuv.gov.ua - Ќац≥ональна б≥бл≥отека ”крањни ≥мен≥ ¬.≤. ¬ернадського www.nplu.kiev.ua - Ќац≥ональна парламентська б≥бл≥отека ”крањни
 
 √јЋ”«≈¬≤ Ѕ≤ЅЋ≤ќ“≈ » www.library.gov.ua -  ƒержавна наукова медична б≥бл≥отека ”крањни ( ињв) www.gntb.n-t.org - ƒержавна науково-техн≥чна б≥бл≥отека ”крањни
 cgntb.dp.ua - ÷ентральна державна научно-техн≥чна б≥бл≥отека √орно-металург≥йного комплексу ”крањни
 
 Ѕ≥бл≥отеки –≥вненськоњ област≥ libr.rv.ua - –≥вненська державна обласна ун≥версальна наукова б≥бл≥отека http://www.molody.ukrwest.net - –≥вненська обласна б≥бл≥отека дл¤ юнацтва.
 http://www.rdobd.com.ua Ц –≥вненська обласна б≥бл≥отека дл¤  д≥тей
 
 Ѕ≥бл≥отеки √ощанського  раю 
http://goscha-bibl.narod.ru Ц √ощанська централ≥зована система публ≥чно-шк≥льних б≥бл≥отекhttp://www.g-d-biblioteka.narod.ru - √ощанська центральна районна б≥бл≥отека дл¤ д≥тей
 http://www.babun-libr.narod.ru Ц Ѕабинська публ≥чно-шк≥льна б≥бл≥отека Цф≥л≥ал
 http://www.biblioteka-tuchin.narod.ru- “учинська публ≥чно-шк≥льна б≥бл≥отека-ф≥л≥ал
 
 |