√ощанська централ≥зована система публ≥чно-шк≥льних б≥бл≥отек

ћеню

√оловна

ѕро нас

Ѕ≥бл≥отеки району

Ќаш край √ощанщина

“уристичний маршрут √ощаншини

¬≥ртуальна виставка

≤нформац≥йн≥ ресурси

Ѕ≥бл≥отечному фах≥вцю

≈лектронн≥ каталоги

 орисн≥ сайти

 

√оловна

≤з досв≥ду роботи...

ћузика Ц це мистецтво, що впливаЇ на почутт¤, емоц≥њ людини. ¬она може примусити сумувати чи рад≥ти, тривожитис¤ чи торжествувати. ¬. ќ —ухомлинський у книз≥ Ђ—ерце в≥ддаю д≥т¤мї писав, що музика, мелод≥¤, краса музичних звук≥в Ц важливий зас≥б морального ≥ розумового вихованн¤ людини, джерело благородства серц¤ ≥ чистоти душ≥.

¬≥дпов≥дно до програми Ђћузичне мистецтвої головною метою в музичному вихованн≥ школ¤р≥в Ї формуванн¤ музичноњ культури ¤к важливоњ нев≥дТЇмноњ частини њхньоњ духовноњ культури. ўоб ¤к≥сно реал≥зувати це завданн¤, на мою думку, головним чинником повинно стати вдосконаленн¤ методики проведенн¤ урок≥в музики ¤к основноњ форми музичного вихованн¤ школ¤р≥в.

ѕ≥двищенн¤ загальноосв≥тнього р≥вн¤, забезпеченн¤ учн≥в глибокими знанн¤ми й практичними вм≥нн¤ми базуЇтьс¤ на ірунт≥ актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥. «а цих умов використанн¤ ≥нформац≥йно-компТютерних технолог≥й (≤ “) дл¤ актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ Ї природним результатом розвитку сусп≥льства. ” Ќац≥ональн≥й програм≥ ≥нформатизац≥њ ”крањни зазначаЇтьс¤ таке: У¬ област≥ просв≥ти оч≥куЇтьс¤ подальше оснащенн¤ навчальних установ комп'ютерною техн≥кою ≥ комп'ютерними технолог≥¤ми навчанн¤, ¤к≥ революц≥он≥зують та ≥нтенсиф≥кують процеси навчанн¤ у вс≥х предметних галуз¤х. –озшир¤тьс¤ меж≥ знань ≥ способи доступу до державних ≥ заруб≥жних академ≥чних видань; комп'ютерн≥ дидактичн≥ лаборатор≥њ дл¤ п≥дготовки викладач≥в нового типу; перспективн≥ технолог≥њ дл¤ формуванн¤ знань, електронн≥ п≥дручники, дов≥дники, навчальн≥ пос≥бники та ≥н.Ф јктив≥зац≥¤ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ Ц процес, направлений на моб≥л≥зац≥ю вчителем (за допомогою спец≥альних заход≥в) ≥нтелектуальних, морально-вольових та ф≥зичних сил учн≥в, розвиток зд≥бност≥ подолати труднощ≥, активну самост≥йну роботу.  р≥м того, актив≥зац≥ю навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ не можна розгл¤дати в сучасних умовах розвитку школи т≥льки ¤к процес керуванн¤ активност≥ учн≥в. ¬она одночасно Ї процесом ≥ результатом стимулюванн¤ активност≥ учн≥в. «начним вкладом в педагог≥чну ≥ психолог≥чну науку Ї досл≥дженн¤ ¬.¬.ƒавидова, ѕ.я. √альпер≥на, Ћ.¬. «анкова, ƒ.Ѕ. ≈лькон≥на, що ви¤вили можливост≥ значного п≥двищенн¤ активност≥ школ¤р≥в у навчально-п≥знавальн≥й д≥¤льност≥. ” досл≥дженн¤х ¬.ќ.Ќов≥кова, ™.Ћ. ЅЇлк≥на, ≤.ј. атищева, доведено, що п≥двищенню ефективност≥ навчальноњ д≥¤льност≥ спри¤Ї використанн¤ ≤ “. ¬они виступають ¤к засоби покращенн¤ ¤кост≥ канал≥в пр¤мого ≥ зворотного зв'¤зк≥в у навчальному процес≥, допомагаючи п≥двищити продуктивн≥сть прац≥ вчител¤, процес засвоЇнн¤ навчальноњ ≥нформац≥њ, метод≥в корекц≥њ д≥¤льност≥ учн≥в.

ћетодолог≥чною й теоретичною основою досв≥ду Ї положенн¤ теор≥њ п≥знанн¤ про активну роль особистост≥ у засвоЇнн≥ знань; теор≥¤ поетапного формуванн¤ розумових д≥й; здобутки в галуз≥ сучасних педагог≥чних технолог≥й, принцип загальноњ психолог≥њ про Їдн≥сть емоц≥йного та св≥домого, художнього ≥ техн≥чного; стратег≥¤ формуванн¤ мотивац≥њ навчанн¤; положенн¤ особист≥сно-ор≥Їнтованоњ педагог≥ки.

ѕров≥дна ≥де¤ досв≥ду пол¤гаЇ в реал≥зац≥њ модел≥ актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ школ¤р≥в в процес≥ вивченн¤ музичного мистецтва в умовах використанн¤ ≥нформац≥йно-компТютерних технолог≥й. –еал≥зац≥¤ модел≥ спри¤Ї п≥двищенню р≥вн¤ загального та ≥нтелектуально-творчого розвитку учн≥в, њхньоњ готовност≥ до самоосв≥ти й безперервноњ осв≥ти.

 ритер≥¤ми р≥вн¤ актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ Ї: ≥нтенсивн≥сть д≥¤льност≥, ≥н≥ц≥ативн≥сть, позитивне ставленн¤ до д≥¤льност≥ (≥нтерес, добросов≥сн≥сть), самост≥йн≥сть, усв≥домленн¤ д≥¤льност≥; старанн≥сть; зац≥кавлен≥сть у дос¤гненн≥ мети; питанн¤ учн¤ до вчител¤, схильн≥сть до анал≥зу помилок; використанн¤ п≥д час в≥дпов≥д≥ додаткового матер≥алу; виб≥р складного завданн¤; в≥дсутн≥сть бажанн¤ виконати завданн¤, незважаючи на труднощ≥. ѕ≥знавальний ≥нтерес-це мотив, ¤кий виникаЇ в процес≥ актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥ й одночасно бере участь в н≥й.

Ѕудучи ефективним засобом навчанн¤, захоплюючий матер≥ал навчальних, електронних пос≥бник≥в, компТютерних презентац≥й за умови в≥дпов≥дного вибору методики роботи, дотримуванн¤ принцип≥в системност≥, наочност≥, виконуЇ р¤д педагог≥чних функц≥й: актив≥зуЇ увагу; п≥двищуЇ емоц≥йний тонус навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥; стимулюЇ розумову д≥¤льн≥сть; служить опорою емоц≥йноњ пам'¤т≥; знижуЇ напругу уроку; спонукаЇ д≥тей до пошуковоњ роботи п≥д час вивченн¤ народноњ творчост≥, украњнськоњ музичноњ культури, творчост≥ композитор≥в св≥ту.

«апровадженн¤ ≤ “ на уроках музики забезпечуЇ вир≥шенн¤ завдань всеб≥чного розвитку природних та творчих зд≥бностей учн≥в, а саме: фантаз≥њ ≥ художньоњ у¤ви; асоц≥ативного сприйн¤тт¤ ≥ мисленн¤ на основ≥ художнього ≥ музичного матер≥ал≥в; розум≥нн¤ пон¤тт¤ ритму в природ≥ ≥ мистецтв≥; в≥дчутт¤ простору, форми, контрасту, динам≥ки, кольоровоњ пал≥три.

¬икористанн¤ ≤ “ на уроц≥ створюЇ можливост≥ дл¤ розвитку зоровоњ памТ¤т≥, формуванн¤ у д≥тей естетично-гармон≥йного св≥тосприйн¤тт¤. —учасн≥ ≥нформац≥йн≥ технолог≥њ спри¤ють засвоЇнню знань на основ≥ модел≥ навчальноњ комун≥кац≥њ Ђучитель Ц компТютер - ученьї, що Ї ще одним дидактичним засобом орган≥зац≥њ навчального процесу, п≥дтверджуЇ необх≥дн≥сть вивченн¤ мистецьких дисципл≥н за допомогою метод≥в пор¤дку навчальних д≥й на основ≥ наочно-≥люстративноњ системи знань засобами технолог≥њ мультимед≥а. ÷ей п≥дх≥д Ї надзвичайно ефективним у п≥дготовц≥ та проведенн≥ урок≥в музики, пошуку репродукц≥й картин, портрет≥в композитор≥в, в≥домостей про њх житт¤ ≥ творч≥сть, матер≥алу дл¤ слуханн¤ музики, нотного тексту п≥сень, та ≥нших вид≥в д≥¤льност≥, то технолог≥¤ мультимед≥а значно полегшила процес п≥дготовки до уроку. ј дл¤ учн≥в подорож≥ у захоплюючий св≥т музики з нотками Ќаткою та јнтоном стали ще одним засобом актив≥зац≥њ навчально-п≥знавальноњ д≥¤льност≥. јдже увесь процес оволод≥нн¤ музичними у¤вленн¤ми, пон¤тт¤ми, терм≥нами умовно можна под≥лити на 3 етапи:

  • 1 етап - чую (спостереженн¤ за музичним матер≥алом, ц≥леспр¤моване св≥доме сприйн¤тт¤ музики);
  • 2 етап - бачу (висновок ≥з цих спостережень у вигл¤д≥ теоретичного узагальненн¤ Ц визначенн¤, терм≥ну, знаку, поданого на мультимед≥йн≥й дошц≥; схеми, таблиц≥, ≥люстрац≥њ, ¤к≥ спри¤ють кращому усв≥домленню, запамТ¤товуванню теоретичного пон¤тт¤) ;
  • 3 етап - виконую (практичн≥ види д≥¤льност≥ Ц сп≥в, музикуванн¤, рухи, творч≥сть).

“ехнолог≥¤ мультимед≥а спри¤Ї усп≥шному проходженню учн¤ми вс≥х трьох етап≥в. –азом ≥з засобами мультимед≥а з метою актив≥зац≥њ п≥знавальноњ д≥¤льност≥ учн≥в на уроках музичного мистецтва ¤ використовую так≥ методи та прийоми: по¤снювально-≥люстративн≥, репродуктивн≥, проблемн≥, частково-пошуков≥, досл≥дницьк≥.

≤стотно важливо розкрити учн¤м зв'¤зок музики з житт¤м, нев≥дд≥льн≥сть њњ в≥д реал≥й сьогоденн¤ та т≥сний зв'¤зок з минулим. ѕ≥д час вивченн¤ тем Ђƒуховна тематика у творах мистецтваї (5кл.), ЂЌародн≥ обр¤ди та звичањ. ћистецтво писанкиї (5 кл.), Ђƒуховна музикаї (6 кл.) заздалег≥дь орган≥зовую фольклорн≥ експедиц≥њ з метою досл≥дженн¤ д≥тьми обр¤д≥в та звичањв своЇњ м≥сцевост≥, ознайомленн¤ ≥з старовинними п≥сн¤ми, церковними п≥снесп≥вами у виконанн≥ с≥льських аматор≥в та церковного хору. ћатер≥ал зн≥маЇмо на в≥део, а пот≥м демонструЇмо на уроках, доповнюючи учн≥вськими та вчительськими коментар¤ми.

ѕ≥д час проведенн¤ узагальнюючих, п≥дсумкових урок≥в-концерт≥в зн≥маЇмо дит¤ч≥ виступи на в≥део, колективно перегл¤даЇмо, вказуЇмо на на¤вн≥ недол≥ки, а також ви¤вл¤Їмо справжн≥х артист≥в, майстр≥в п≥сенного жанру. “акий прийом позитивного п≥дкр≥пленн¤ усп≥ху Ї важливим стимулом актив≥зац≥њ навчально- п≥знавальноњ д≥¤льност≥ школ¤р≥в.

”чн≥вськ≥ компТютерн≥ презентац≥њ (проекти)- це результат досл≥дницькоњ роботи з навчальноњ теми. Ќаприклад, вивчаючи тему Ђƒуховна тематика у творах мистецтваї (5 кл.), учениц¤ п≥дготувала презентац≥ю Ђ≤кони Ѕожоњ ћатер≥ї, а восьмикласники ц≥каво презентували матер≥ал про столицю ”крањни, коли вивчали п≥сню ≤. Ўамо Ђ иЇве м≥йї.

—учасний урок музичного мистецтва це не лише вивченн¤ музичного матер≥алу. ÷е гармон≥йне поЇднанн¤ музики, л≥тератури, образотворчого мистецтва, ≥стор≥њ. “ому впроваджую в практику проведенн¤ ≥нтегрованих урок≥в, наприклад, вивченн¤ тем Ђћузика та в≥зуальн≥ образиї, Ђјрх≥тектура ≥ музикаї, Ђ“ема козацтва в мистецтв≥ї (5 кл.)- ≥нтеграц≥¤ з образотворчим мистецтвом, Ђћузичн≥ образи в л≥тературних творах. ќпов≥данн¤ї, (5 кл.), Ђћузична поез≥¤ї (1кл.) -≥нтеграц≥¤ з л≥тературою, Ђ“ема козацтва у мистецтв≥ї (5 кл.), Ђќбрази в≥йниї (7 кл.) -≥нтеграц≥¤ з ≥стор≥Їю.

Ќеможливо у¤вити процес актив≥зац≥њ п≥знавальноњ д≥¤льност≥ без музичних ≥гор, адже гра- найб≥льш в≥льна д≥¤льн≥сть дитини, вона завжди бажана й ц≥кава. «начне м≥сце ≥грам в≥дводжу не т≥льки у початкових класах, а й у середн≥й ланц≥. “ак, у 8 клас≥ п≥д час вивченн¤ теми Ђ—учасн≥сть у музиц≥ї орган≥зовую ≥гри в кореспондент≥в: складаю з учн¤ми запитанн¤ до вибраноњ теми уроку ≥ даю завданн¤ опитати батьк≥в, сус≥д≥в, друз≥в, педагог≥в про њх ставленн¤ до сучасноњ музики. –езультати опитуванн¤ обговорюЇмо на уроц≥, знайомимось ≥з думками багатьох людей ≥ пор≥внюЇмо њх ≥з власними.. ” процес≥ гри використовую в≥дпов≥дн≥ техн≥чн≥ засоби: м≥крофони, в≥деокамеру. ≤ “ використовую при проведенн≥ музично-дидактичних ≥гор: кросворд≥в, головоломок, ребус≥в, чайнворд≥в, криптограм.

–озширити ≥ поглибити знанн¤ учн≥в про сучасну музику, нов≥ теч≥њ та напр¤мки допомагаЇ не т≥льки вивченн¤ програмового матер≥алу н а уроках, а й п≥д час перерв та в позаурочний час. ѕрактикую, зокрема, проведенн¤ Ђћузичних перервї, використовуючи можливост≥ шк≥льного рад≥омовленн¤. ”чн≥ залюбки слухають сучасну музику, знайомл¤тьс¤ з новинками музики. ƒл¤ п≥дготовки такоњ музичноњ перерви залучаю учн≥в 7-8 клас≥в: д≥ти п≥д кер≥вництвом вчител¤ готують матер≥ал, а кожен, хто бажаЇ випробувати своњ зд≥бност≥ у рол≥ диктора рад≥о може реал≥зувати свою мр≥ю. “ематика передач р≥зноман≥тна: Ђƒень памТ¤т≥ ¬. ≤васюкаї, ЂЋегенди св≥товоњ рок-музикиї, Ђяк жартуЇ музикаї, Ђ”крањнськ≥ перлини духовноњ музикиї та ≥н.

јнал≥з результат≥в р≥чного оц≥нюванн¤ за 2005-2006, 2006-2007 н.рр. засв≥дчив про позитивн≥ зм≥ни в ¤кост≥ знань учн≥в.

ќсновн≥ труднощ≥ у запровадженн≥ ≤ “ на уроках повТ¤зан≥ з фаховою п≥дготовкою до роботи в нових умовах, значними затратами часу на освоЇнн¤ компТютерноњ грамотност≥. ¬ир≥шити проблему допомогло зан¤тт¤ на комп'ютерних курсах √ранд, ¤к≥ д≥ють у л≥цењ.

ƒосв≥д роботи показуЇ, що ≤ “ Ї рац≥ональним засобом актив≥зац≥њ п≥знавальноњ д≥¤льност≥ учн≥в, забезпечуЇ вир≥шенн¤ завдань всеб≥чного розвитку природних та творчих зд≥бностей учн≥в.

ѕ≥дготувала:
вчитель ћалин≥вськоњ «ќЎ
ћ≥щук ќ. ¬.

√ощанська дит¤ча б≥бл≥отека Ѕ≥бл≥отека села ѕос¤гва

Ѕ≥бл≥отека села Ѕабин Ѕ≥бл≥отека села “учин

Ѕ≥бл≥отека села Ѕочаниц¤ Ѕ≥бл≥отека села

Ѕлог ÷–Ѕ